Aplikacje mobilne i responsywne strony internetowe przechodzą powoli do przeszłości. Zarówno przedstawiciele firm programistycznych jak i ich klienci zgodnie twierdzą, że rok 2020 będzie kolejnym okresem, w którym branża internetowa istotnie ograniczy ich wykorzystywanie. Ich miejsce będą zajmować progresywne aplikacje internetowe (PWA). Rozwiązanie to doskonale łączy zalety responsywnych stron internetowych i aplikacji natywnych.

Dlaczego progresywne aplikacje internetowe są lubiane zarówno przez użytkowników, przedsiębiorców oraz pracowników software house-ów. Dlaczego zyskują coraz większą popularność i zastępują dotychczasowe rozwiązania?

Preferencje użytkowników

Bogata praktyka pokazuje, że progresywne aplikacje internetowe są lubiane przez użytkowników. Ich używalność jest zdecydowanie wyższa niż aplikacji natywnych lub responsywnych stron internetowych dostosowanych do urządzeń mobilnych.

Dlaczego tak się dzieje? Powodów jest co najmniej kilka. Ale podstawowym jest brak konieczności instalowania i aktualizowania aplikacji – jak ma to miejsce w przypadku rozwiązań natywnych. Użytkownicy doceniają także uniwersalność i elastyczność zapewnioną przez PWA. Okazuje się też że preferują korzystanie z przeglądarki internetowej.

Mniejsza pracochłonność software house i niższe koszty

Dla firm programistycznych główną zaletą PWA jest szybkość ich tworzenia. Proces kodowania jest nawet kilkukrotnie szybszy i mniej pracochłonny niż w przypadku aplikacji natywnych. Prostą ilustracją tej zalety jest brak konieczności przygotowywania rozwiązań na różne systemy operacyjne. Dokładnie takie same korzyści osiągane są na etapie utrzymywania PWA. W konsekwencji progresywne aplikacje internetowe są zdecydowanie tańsze niż ich odpowiedniki.

Ale niższe koszty to nie jedyna korzyść osiągana dzięki PWA. Inną jest redukcja ograniczeń wynikających z uzależnienia od sklepów z aplikacjami. Dzięki stosowaniu PWA przedsiębiorcy i software house-y zyskują możliwość sprawniejszego zarządzania zmianami w aplikacji.

Dzięki progresywnym aplikacjom mobilnym możliwe jest uniezależnienie się od sklepów z aplikacjami. Dla wielu firm oznacza to skokowy wzrost rentowności związany z brakiem konieczności płacenia prowizji sklepowi. Uniezależnienie się od sklepu oznacza również możliwość sprawniejszego zarządzania zmianami w aplikacji. W przypadku PWA nie ma bowiem żadnych zewnętrznych ograniczeń, co umożliwia dowolne włączanie i wyłączanie funkcji oprogramowania.

Zalety dla biznesu

Firmy opierające swoje funkcjonowanie na szeroko rozumianym e-commerce szybko doceniły zalety PWA. Możliwość uzyskania większej liczby wejść na stronę, wydłużenie czasu pojedynczej sesji i  zwiększanie zaangażowania użytkowników to korzyści obok których nie można przejść obojętnie.

Jeżeli możliwości zwiększania sprzedaży połączy się z niższymi kosztami budowy i utrzymania aplikacji (np.w porównaniu z aplikacjami natywnymi) to powstaje z tego doskonały przepis na sukces. I właśnie dlatego coraz więcej firm funkcjonujących w sieci zamienia aplikacje natywne i responsywne strony na PWA.