Gdy Adobe Flash zostanie wycofany w 2020 roku, zagrozi to twórczo znaczącej erze historii gier.

Dla mnie internet zawsze był związany z grami wideo. Oczywiście nie jest to takie proste, ale korzystanie z Internetu zawsze było nieuniknioną częścią tego medium – znajdowanie i omawianie ich oraz odtwarzanie. I przez długi czas oznaczało to radzenie sobie z Adobe Flash.

Jak zapewne słyszałeś, kontrowersyjne i problematyczne oprogramowanie Adobe otrzymało ostateczną diagnozę. W 2020 r. Adobe przestanie obsługiwać, a twórcy treści zrobią to, co już zrobili: przechodzą na inne, bardziej niezawodne platformy, takie jak HTML5. Nie oznacza to, że wszystkie obecne zastosowania Adobe Flash znikną z dnia na dzień, ale prawdopodobnie popadną w ruinę w ciągu najbliższych kilku lat. Wraz z postępem technologii Internetu Flash będzie stracony z czasem.

Dla ciebie, drogi czytelniku, to prawdopodobnie dobra rzecz. Flash – zwłaszcza aplet multimediów Flash Playera – jest bardzo powolny, nieporęczny i podatny na błędy. To pogarsza większość stron internetowych. Ale w przypadku gier wideo, a zwłaszcza epoki gier wideo, które charakteryzowały moje kształtujące cyfrowe lata, utrata Flasha jest cichą, toczącą się tragedią.

W przypadku młodego Internetu Flash Player firmy Macromedia (to było przed przejęciem firmy przez Adobe) był jak ogień z nieba. Na początku do połowy 2000 roku zapewnił niezawodny, funkcjonalny sposób osadzania grafiki i wideo w pełnym ruchu na stronach internetowych. Może tworzyć animacje, kodować cyfrowe wersje filmów na żywo i – być może najważniejsze dla użytkowników takich jak ja – może uruchamiać gry.

W tamtych latach gry flash zawierały najważniejsze i zaskakujące rzeczy, które miały miejsce na obrzeżach świata gier wideo. Przez jakiś czas większość z nich grałem. Obrotowa stajnia witryn rozprzestrzeniła się w sieci, hostując i ponownie hostując ogromny katalog darmowych gier. Niektóre ostoi, takie jak Newgrounds i Kongregate, nadal istnieją, a setki innych żyły krótko, dziwnie. Zawsze miałem kilka zakładek, a moi rówieśnicy w gimnazjum i liceum prowadzili listy osób, które nie zostały jeszcze zablokowane przez zaporę internetową naszej szkoły.

Zajęcia komputerowe nagradzałyby nas za dostęp do stron zatwierdzonych przez nauczycieli, które zawierały proste riffy w grach arkadowych, takich jak Breakout, ale nasze upodobania wypaczyły ezoterykę; Kiedyś spędziłem popołudnie, mając obsesję na punkcie stylizowanej (i prawdopodobnie niezwykle nielegalnej) gry w paintball z udziałem bohaterów King of the Hill. Gry flash nadawały się przesadnemu i kreskówkowemu stylowi, który ostatecznie ewoluował w zamiłowanie – przynajmniej wśród najlepszych twórców – do pięknej groteskowości. Podobnie jak większość młodszych gier internetowych, gry flash zdefiniowały granice, aby je przekroczyć; najlepsze tytuły okalały dziwną granicę między niewinnością a okrucieństwem, pełne cudownej krwi i fascynującego horroru.

Były to gry takie jak Alien Hominid, szalony strzelec 2D, w którym występuje krwiożerczy kosmita. Lub Meat Boy, niezwykle trudna platformówka o chłopcu zbudowanym z kropel surowego mięsa. Wraz ze wzrostem popularności, podobnie jak i innych, gry flashowe wykraczały poza samo medium. Alien Hominid został przeniesiony na konsole, a Edmund McMillen, główny twórczy twórca Meat Boy, opracował Super Meat Boy i The Binding of Isaac – dwie zaskakujące, transgresywne kontynuacje swoich pomysłów, oparte na bardziej konwencjonalnych platformach do gier. Podobnie jak Mullins, wielu twórców obcinających zęby w grach Flash później stanowiło istotną część ruchu gier niezależnych, a gdy Flash osłabł w popularności i użyteczności, te estetyki zlewały się z głównym nurtem.

Prawie wszyscy twórcy przeszli z Flasha, ale ich dziedzictwo wciąż istnieje – tysiące gier rozrzuconych przypadkowo po Internecie, błyski kreatywności i głupoty, zabawy i wyzwań. Kiedy Flash umrze, wszyscy będą zagrożeni. Dziesięciolecia lub więcej gier w najbardziej kreatywnej i dziwacznej postaci polega teraz na zdolności pasjonatów do archiwizowania i ochrony. Niektóre z tych gier bez wątpienia zostaną zachowane. Ale tak samo wielu nie chce i ryzykuje prawdziwą zagubieniem na zawsze, tyle ulotności rosnącego Internetu.

Dla wielu z nas stanowi to autentyczną stratę, lukę w historii kultury gier, której wypełnienie będzie niemożliwe. Nawet jeśli nie ominie Cię Adobe Flash, warto to opłakiwać.

Gryfriv.net ze wszystkimi grami korzystającymi z HTML5. Możesz z łatwością grać na dowolnym urządzeniu podłączonym do Internetu, przeglądarce. Zagrajmy w https://www.gryfriv.net i baw się dobrze!